E-commerce blog

Optimale werkmethoden voor jouw volgende e-commerceproject

De ene na de andere webshop duikt op. Grote kans dat jij binnenkort dus (weer) een onlineshop aan het ontwikkelen bent. Toch zijn er nog veel webshops die niet aan de randvoorwaarden van een succesvol e-commerceproject voldoen. Vandaag delen we dan ook een aantal tips die ervoor zorgen dat jouw volgende project sowieso een succes wordt.

Een SSL-certificaat

In een onlinewereld waar steeds meer wordt gekocht, zijn er ook steeds meer mensen die niet het beste voorhebben met de consument. De grote webbrowsers geven nu ook aan dat websites zonder https-verbinding niet meer veilig zijn. Niet goed voor de SEO en niet goed voor de uitstraling van je website. Daarnaast is het met de AVG tegenwoordig voor veel websites verplicht om een dergelijk certificaat te hebben. Zorg er dus voor dat de liveversie van een website altijd de https-verbinding heeft.

Makkelijke betaalsystemen

Op een e-commercewebsite is de daadwerkelijke aankoop natuurlijk het doel. De hele website moet zo zijn ontworpen dat alles zo pijnloos mogelijk is, van onthaal tot het afronden van de aankoop. Zorg er dus voor dat mensen snel en makkelijk kunnen betalen via bekende betaalopties. PayPal kost de ondernemer misschien wel een beetje extra per transactie, maar door de ’Express Checkout’-functie kan het conversies zeker verhogen. Hier lees je hoe je deze ‘Express Checkout’ kunt implementeren met React JS en PHP RESTful, en hier vind je de PHP- en MySQL-manier.

Hou de structuur simpel en intuïtief

Hierboven zeiden we het al even: een e-commercewebsite staat volledig in het teken van conversies. Zorg er dus voor dat de sitestructuur simpel en intuïtief is. Maak gebruik van kruimelpaden, zodat gebruikers altijd weten waar ze zich op de website bevinden en maak slim gebruik van de mogelijkheden qua ‘up- en crossselling’.

Pushberichten

Pushberichten worden nu veel gebruikt door nieuwssites, maar ook als webshop kun je hier zeker van profiteren. Denk bijvoorbeeld aan speciale aanbiedingen die maar 24 uur gelden, of de lancering van nieuwe producten binnen een webshop. Wat het marketingdoeleinde voor een pushbericht ook is, je moet het natuurlijk wel nog even programmeren. Gelukkig heeft 9 lessons hier een mooie tutorial voor.

Login met Facebook en Google

Het hebben van een account houdt de vaart erin voor een webshop. Maar klanten willen geen account aanmaken voor iedere webshop waar ze iets aankopen. Dat is lastig, want in veel gevallen geeft een account ook mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan digitale producten of boekingen voor restaurants en salons, waar je door een account makkelijk data en tijden kan wijzigen of klanteninformatie kunt bewaren. Gelukkig zijn daar de twee accountgiganten: Facebook en Google. Met een handige code heb jij zo geregeld dat gebruikers met hun Google- of Facebook-account kunnen inloggen op jouw website.

Responsive design

Onlineshopping wordt tegenwoordig echt altijd en overal gedaan. Zorg daarom dat jouw website, ook mobiel, bijzonder gebruiksvriendelijk is. Google heeft onlangs zijn ‘mobile first’-beleid uitgerold. Dit betekent dat ze bij de indexering van websites eerst kijken naar de prestaties van de mobiele versie van de website. Heel belangrijk dat deze snel en gebruiksvriendelijk is, dus.

Snel, sneller, snelst

Daarop voortbordurend is snelheid de laatste op de lijst, maar daarmee zeker niet de minst belangrijke. Hoe sneller je website is, hoe minder snel de consument zal afhaken. Daarnaast wordt Google ook heel blij van een snelle website. Toch blijkt het voor sommige ontwikkelaars nog lastig te zijn om een website te bouwen die optimaal presteert in de ogen van Google. een tutorial voor het verhogen van je score in de Google Speedtest.