Blog: 9 Dingen die iedere front-end developer zou moeten weten over SEO

9 Dingen die iedere front-end developer zou moeten weten over SEO

SEO wordt steeds belangrijker, zo belangrijk zelfs dat je als ontwikkelaar echt een streepje voor hebt wanneer je hier al rekening mee houdt bij het opzetten van een website. Dit lijkt voor sommigen misschien een open deur, maar wij komen het nog geregeld tegen. Eerst wordt een nieuwe website gelanceerd en nadien wordt er een online marketingspecialist bij betrokken. Die oppert dan meteen een paar “standaard” aanpassingen voor de vindbaarheid van de website. Zonde van je tijd én de opdrachtgever denkt soms zelfs dat je slecht werk hebt afgeleverd. Tijd om de SEO-basics te leren, dus. Je hoeft hiervoor niet zelf het internet af te schuimen, jouw favoriete sidekick heeft een checklist gemaakt met de 9 dingen die iedere front-end developer zou moeten weten over SEO!

1. Gebruik een “mooie” URL

Je denkt er misschien niet direct aan wanneer je een website aan het maken bent, maar URL’s zijn zeer belangrijk. Zorg ervoor dat je URL niet www.voorbeeld.nl/?p=134567 is, maar bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/uitleg-seo. Zo weet Google beter waar deze pagina over gaat en ziet je URL er direct wat mooier uit.

2. Snel, sneller, snelst

De snelheid van je website is ontzettend belangrijk wanneer we kijken naar gebruiksvriendelijkheid en SEO. Niemand wil wachten tot een website is geladen. En voor mobiele gebruikers is dat nog korter dan wanneer ze op een desktop of laptop surfen. Een langzame website zorgt ervoor dat veel mensen wegklikken (vindt Google niet zo leuk) en de mensen die wel blijven hangen, moeten lang wachten tot ze de gewenste informatie te zien krijgen (vindt Google ook niet leuk). Gebruik de Page Speed Insights tool van Google zelf om te zien hoe je website scoort en waar je kunt verbeteren.

3. Gebruik geen flash

Nu gaan wij ervan uit dat niemand van jullie nog Flash gebruikt, maar het is toch ook nog niet helemaal verdwenen. Mocht je dus soms toch stiekem teruggrijpen naar Flash, dan is dit het moment om het écht vaarwel te zeggen. Websites die Flash gebruiken, krijgen namelijk een slechtere rangschikking dan websites die dat niet doen!

4. Houd je code schoon

Dit vormt eigenlijk de basis van een goed geoptimaliseerde website. Schone en georganiseerde code zorgt ervoor dat de fundering van je website staat als een huis. Schone code is natuurlijk sowieso wel netjes, maar tegenwoordig dus nóg belangrijker. Niet alleen voor “diegene na jou” maar ook voor SEO (search engine optimization).

5. Zeg niet altijd ja tegen Javascript

Javascript helpt je misschien met het bouwen van prachtige websites, maar het helpt de website niet naar de bovenste positie in Google. Statische websites die te veel JavaScript en jQuery gebruiken krijgen strafpunten van Google omdat het voor de bots moeilijker is om de website te crawlen. Probeer dus, waar mogelijk, CSS te gebruiken in plaats van JavaScript.

6. Denk mobiel

We gebruiken vaak onze smartphone, dus het is dan ook prettig als websites snel en gebruiksvriendelijk zijn wanneer je ze mobiel bezoekt. Maak, waar je kunt, gebruik van accelerated mobile pages (een project van Google zelf). Waar dat niet kan, moet je alsnog de pagina’s optimaliseren voor mobiel gebruik. Ook hier kan je via de Page Speed Insights tool van Google zien hoe jouw website scoort en waar je op kunt verbeteren. Google hecht veel waarde aan de snelheid en het gebruiksgemak van je mobiele website, dus probeer deze vanaf dag één goed neer te zetten.

7. Content op de eerste plaats

Content is king, helaas staat look & feel bij veel ontwikkelaars (en klanten!) nog op de eerste plaats bij het ontwerp van een website. Zonde! Want zodra die online marketingspecialist er weer bij wordt gehaald moet de hele website omgegooid worden om plaats te maken voor de content. De meest ideale werkwijze is om meteen van bij de start een copywriter te betrekken bij het ontwerp van de website. Is dat niet mogelijk? Dan moet je als designer zelf rekening houden met de content. Zo moet elke pagina moet ruimte hebben voor <h1> en <h2> titels, met daaronder ruimte voor tekst.

Voorzie afbeeldingen van zinnige alt-tags die iets zeggen over de afbeelding en het onderwerp van de pagina. Geen namen zoals “headerpagina1.jpg” en geen “alt tekst” dus, maar wél “alt=regenjas legergroen”. Bonuspunten als je de afbeelding ook nog verkleint om de laadsnelheden te verbeteren. Dit geldt voor alle afbeeldingen op elk type website, of je nu een webshop, blog of bedrijfswebsite ontwerpt.

8. Vergeet de sitemap niet

De XML Sitemap maak je eigenlijk speciaal voor zoekrobots. Het vertelt ze hoe je website in elkaar zit, welke pagina’s ze waar kunnen vinden en hoe pagina’s met elkaar verbonden zijn. Deze simpele stap wordt vaak vergeten en dat is zonde. Het is makkelijk te implementeren en heeft direct positieve effecten op je vindbaarheid, doen dus!

9. Intern linken en simpele navigatie

Vereenvoudig de navigatie op de website. Houd menu’s overzichtelijk en gebruik interne links in tekst of call-to-action buttons. Zorg ervoor dat een pagina linkt naar pagina’s die daar logischerwijs mee te maken hebben (zo snapt Google je website beter) en probeer te voorkomen dat op elke pagina talloze links naar andere pagina’s staan. Te veel interne links hebben geen goed effect, maar te weinig ook niet. Als je denkt vanuit de gebruiker en je probeert voor te stellen wat voor hem/haar logischerwijs leuk of handig is om hierna te lezen, zit je vaak goed!

Als je deze negen punten in gedachten houdt wanneer je je website bouwt, maak je hem al redelijk SEO-proof. De online marketeer start dan van een goede basis en jij hoeft niet vlak na oplevering nog vele aanpassingen doorvoeren. Zo heb jij weer tijd voor andere dingen!